The book space and new technologies: contemporary problematization of reading
DOI:
https://doi.org/10.24933/rep.v7i1.297Keywords:
lectura, libro, internetAbstract
This article aims to problematize reading in the spaces of the book and of the new technologies. Since the popularization of the Internet and its language tools, reading has undergone transformations, however, it does not ignore the space inherited by the book as a collection and source of readings. Due to the indelible increase in the use of new technologies, virtual platforms, reading began to need more observation, especially for now having not so well-known features and can generate unforeseen impacts. In this context, we gathered voices from different places to draw considerations on the contemporary problem of reading; one comes from an interview with Umberto Eco, the other from a interview with Eduardo Szklarz, president of the Institute for the Future of the Book. Both refer to the counterpoints made from a theoretical bibliography to compose the qualitatively analytical discussion. Among all the possible conclusions we can come to after looking at the relatively conservative and progressive positions and their voices in this text.
Downloads
References
BELO, A. História & livro e leitura. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad. Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
CORSI, F. M. O discurso dos jovens leitores: o posicionamento leitor e suas práticas de leitura. In: SOARES, T. B. (Org.). Múltiplas perspectivas em análise do discurso: objetos variados. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2018.
CORTELLA, M. S. Pensar bem nos faz bem!: filosofia, religião, ciência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes; São Paulo, SP: Ferraz & Cortella, 2013.
CURCINO, L. Os sentidos do olhar: o leitor e a escrita da mídia nas sociedades democráticas. In: SARGENTINI, V.; CURCINO, L.; PIOVEZANI. C. (Orgs.) Discurso, Semiologia e História. São Carlos: Claraluz, 2011.
DIMANTAS, H. Linkania: uma teoria de redes. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2010.
ECO, U. In: Eletrônicos duram 10 anos; livros, 5 séculos. Estadão, São Paulo, 13 mar. 2010, Cultura. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,eletronicos-duram-10-anos-livros-5-seculos-diz-umberto-eco,523700. Acesso 3 jul. 2023.
ELIAS, N. O processo civilizador. Trad. Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993, vol 2.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KANT, I. Resposta à Questão: O que é Esclarecimento? Trad. de Márcio Pugliesi. In: Cognitio, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 145-154, jan./jun. 2012.
LABARRE, A. História do livro. Trad. Maria Armanda Torres e Abreu. São Paulo: Cultrix; Brasília: INL, 1981.
LÉVI, P. O que é o virtual? Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1996.
MANGUEL, A. Uma história da leitura. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MARTINS, M. H. O que é leitura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1992.
ORLANDI. E. P. Discurso e Leitura. 8 ed. São Paulo, Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2008.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6 ed. Campinas, SP: Pontes, 2011.
PERISSÉ, G. Elogio da leitura. Barueri, SP: Manole, 2005.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. 2 ed. São Paulo: Ed. 34, 2009.
PONTE, J. C. Leitura: identidade e inserção social. São Paulo: Paulus, 2007.
SOARES, M. B. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. In: Leitura: perspectivas interdisciplinares. ZILBERMAN, R.; SILVA, E. T. (Orgs.). 5 Ed. São Paulo: Ática, 2004.
TIBURI, M.; HERMANN, N. Diálogo/Educação. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2014.
ZOARA, F. (org.) Retratos da leitura no Brasil 4. de. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 teste
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).