Characterization and observations on family pig farming and its role in the rural context of the Tocantina Region of Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.24933/rep.v7i1.288Keywords:
animal welfare, rural extension, family farmer, feeding management, pigsAbstract
Technological changes in pig farming can influence the way animals are raised in various ways, including improvements in animal welfare, proper feeding and genetic management, resulting in higher profit rates. However, small-scale producers are particularly sensitive to the lack of knowledge and technical support, which can lead them to make incorrect or misguided decisions in pig management. In this scenario, the aim was to broaden the perspective of technicians in training at CFRs (Rural Family Houses) regarding production, trade, sustainability, and pig care. Additionally, the project aimed to diagnose properties in Imperatriz, Maranhão, and discuss viable solutions to the issues in this production chain. The project involved three distinct stages. In the first stage, technical visits were conducted with veterinary professionals and students to pig producers and businesses in the Imperatriz region, Maranhão. In the second stage, the properties were diagnosed, and in the third stage, the importance of technicians was discussed, and the feasibility of implementing changes with the producers was debated. The Rural Family House in Coquelândia contributes to overcoming some of the problems caused by the youth's departure from rural areas, including family fragmentation, the precariousness of the agricultural production process, and the disruption of young people's ties to their social origins. Furthermore, this experience made it possible to observe how extension activities are important for students to acquire practical and systemic knowledge of the pig production chain.
Downloads
References
BITTAR, M. Universidade, pesquisa educacional e educação básica. Estudos em fundamentos da educação. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 21-49, 2007.
CARREIRA, D.; PINTO, J.M.R. Custo aluno-qualidade inicial: rumo à educação pública de qualidade no Brasil. São Paulo: Global, 2007.
GOMES, M.S.; OLIVEIRA MENDES, B.; LUZ MELO, T.; SILVA LIMA, R.; COSTA, C.D.J.P.; RAFIZA, S.; BEZERRA, N.P.C. Caracterização de pequenas criações de suínos na cidade de são Luís–MA: aspectos socioeconômicos e manejo nutricional. 2018. Disponível em: < http://www.adaltech.com.br/anais/zootecnia2018/resumos/trab-1124.pdf>. Acesso em: 31 dez. 2022.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Sinopse preliminar do Censo Demográfico 2000. Rio de Janeiro, 2000.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional de Cursos: relatório síntese. Brasília, DF, 2003.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar: microdados. 2007 a 2019. INEP, 2019. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/microdados>. Acesso em: 31 dez. 2022.
KOLLING, E.J.; NÉRY, I.; MOLINA, M.C. Por uma educação básica do campo. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, v.1, 1999.
MACIAZEKI-GOMES, C.R.; TONELI, M.J.F.; NOGUEIRA, C.; GRAVE, R. Ação política e produção de subjetividade: a herança de terra, trabalho e participação política na produção de um éthos agricultora. Estudos de Psicologia, v.24, n.3, p.305-316, 2019. DOI: https://doi.org/10.22491/1678-4669.20190031
MAIA, A.G.; BUAINAIN, A.M. O novo mapa da população rural brasileira. Confins. Revista franco-brasileira de geografia, n.25, 2015. DOI: https://doi.org/10.4000/confins.10548
MEDEIROS ROSA, C; LOPES, N.F.M.; CARBELLO, S.R.C. Expansão, democratização e a qualidade da educação básica no Brasil. Poíesis Pedagógica, v.13, n.1, p.162-179, 2015. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v13i1.35982
MEDEIROS, N.B.C.; AMARAL, M.C.F.; CRUZ, G.S., SOUSA, L.D.L.; SANTOS, J. S.; VIEIRA, R.K.R.; RODRIGUES, M.D.N. Caracterização da assistência técnica prestada em unidades produtoras de alevinos na mesorregião Sudeste do Pará. Brazilian Journal of Development, v.6, n.9, p.64268-64276, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-019
MERAS, E.L.; PASQUALLI, J.; FISCHER, A. Gestão de unidade produtora de suínos no meio oeste catarinense. Seminário de Iniciação Científica, Seminário Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão e Mostra Universitária, 2017.
NETO, L.B. Educação do campo ou educação no campo?. Revista HISTEDBR On-Line, v.10, n.38, p.150-168, 2010. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i38.8639696
SAKAMOTO, C.; MAIA, A.G. 2013. Os impactos das mudanças na estrutura das famílias sobre a distribuição de renda: uma comparação entre áreas urbanas e rurais no Brasil. In: 51º Congresso da Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural. Pará. Anais [...], PARÁ: UFPA.
VELOSO, F. A evolução recente e propostas para a melhoria da educação no Brasil. Brasil: a nova agenda social. Rio de Janeiro: LTC, p.215-253, 2011.
ZANELLA, J.R.C. PRRS: Atualização e desafios para a suinocultura brasileira. Suínos & Cia, v.2, n.7, p.43, 2004.
ZEN S.; ORTELAN, C.B.; IGUMA, M.D. Suinocultura brasileira avança no cenário mundial. Ativos Suinocultura, v.1, n.1, p.1-4, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 teste
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).